Saturday, April 30, 2011

Apam Dot2...giler glamer...

Salam....kpd pembaca blog 'usangku' ini...
ada ke yg baca?
Hehehe...tak apa la aku baca sendiri la...lgpun aku buat utk diri sendiri gak...
apa2 je la...janji aku bahagia....

Lama dah tak hapdet...
bukan apa...kadangkala masa aku nk hapdet tu la line tenet jadi mgong.....
aku pun jadi malas da....

Jadi aku try ari ni...ada kelapangan sikit...
line tenet pun ok....

Jom layan apam dot2 yg giler glamer nih....
aku ckp giler glamer tu sbb...
apam ni mmg hot sesangat apam nih...
sampai ada yg buat biznes lagi....

Layan gambo n resepi....

Resepi aku copy paste..tuan punyer aku dh tak ingat sbb dah edit...kpd tuan punyer kalu perasan resepi nih dia punyer thank you n mintak halal....

APAM DOT DOT
BAHANNYA:

3 biji telur - dari peti sejuk
275 gm tepung gandum
200 gm gula halus (150 gm saya guna )
150ml susu segar
1 sudu makan baking powder
1 sudu kecil ovallete
Filling blueberry secukupnya (masukkan ke dalam piping bag)
Pewarna ikut suka
CARANYA:
-Masukkan semua bahan apam ke dalam mangkuk mixer dan pukul kelajuan maxima selama 6 - 8 minit.
-Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian dan titiskan pewarna yg digemari
-Masukan separuh adunan ke dlm paper cup yg diletak dlm acuan lompang dan letakkan filling (bluberry/kcg merah) dan masukkan separuh lagi adunan sehingga 3/4 penuh .
-Kukus dgn api yg sederhana selama 10 minit.
NOTA:
-Pastikan air kukusan dipanaskan terlebih dahulu sehingga mendidih
-Api kukusan jgn terlalu kuat nanti permukaan apam pecah


Versi kali ni aku tak letak inti sbb anak2 tak suke...kosong je.....tapi mmg sedap w/pun tak ada inti.

p/s:Jadi kpd yg masih mencari2 resepi apam dot2 yg glamer nih sila la cuba...



No comments:

Post a Comment