Friday, October 8, 2010

Kek Coklat Moist

Resepi pertama yang aku nak kongsikan di sini adalah kek coklat moist.Aku buat kek ni untuk bday anak sulungku Aysha yg ke 9 tahun pd 7 Oktober lepas (baru semalam).Senang sangat nak buat dan rasa pun bessttt...Ini adalah salah satu koleksi resepi coklat moist yg ada dlm simpanan aku,lain kali aku letak resepi versi lain lak k.Thanks to tuan punyer resepi pn.Badariah,mintak dihalalkanlah ya.Selamat mencuba kepada semua yg nak rasa kek ni...


Sumber Puan Badariah Ibrahim (ResepiNet)
(C&P)
Bahan-bahan:-
2 cwn tepung gandum
1 cwn serbuk koko ( saya selalu pakai Van Houten)
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat
2 biji telur (Gred A)
1 cwn gula pasir
1 cwn susu pekat manis
1 cwn minyak masak (nak sedap lagi gunalah minyak Mazola)saya guna minyak masak biasa je
1 cwn air panas


Cara-cara:

- ayak bersama tepung gandum, soda, baking powder dan serbuk koko.
- satu bekas lain pukul telur, minyak, susu dan gula bagi sebati ( tak payah pakai mixer )
- masukkan tepung yang diayak tadi, kacau sebati lagi
- last sekali masukkan air panas dan kacau sebati lagi.
- adunan ready utk dikukus. Kukus selama 1 jam.(Saya bakar-menderhaka resepi ni...tetap best..)

Utk topping:- (buat double boil tau)
1/2 ketul buttercup
1/2 cwn serbuk koko
1/2 cwn susu pekat

P/s:lain kali baru taruk gambar...

No comments:

Post a Comment